יום חמישי, 20 בינואר 2011

"וילה גלנט"


"וילה גלנט"

בימים האחרונים רואים בעיתונים צילומי אויר של הוילה של המיועד לרמטכ"ל, יואב גלנט, במושב עמיקם.
כתבו גם באיזה מקום שהוילה משתרעת על כ- 800-900 מ"ר. היא נראית יפה בצילומי האויר – בנויה סביב חצר פנימית, עם צריחים וקמרונות. מוצאת חן בעיני מבחינה מקצועית.
הבעיה היחידה מבחינתי, שכמעט ברור שזה לא חוקי. מה שמוזר זה, שהוא כנראה לא היה מודע לכך. כי כדי שדבר כזה יהיה חוקי, צריך להעביר תוכנית מפורטת נקודתית, דבר שאם היה עושה – היה יודע עליו. וזה בלי להזכיר את ה- 35 דונם שכנראה סיפח לחלקה שלו משטח ציבורי סמוך. (רק לשם המחשה – בית משותף ממוצע בתל-אביב, בנוי על שטח של כ- 1 דונם – ז"א שהוא סיפח שטח של כ- 35 בתים עירוניים...)
במושבים, על נחלות, מותר לבנות באופן חוקי כ- 250 מ"ר. וגם זה יוצא בית גדול מאד. דירה עירונית ממוצעת היא 120 מ"ר –שהיא דירה של כחמישה חדרים.
הבעיה היא שאנשים לא מרגישים שהם עוברים על החוק או עושים 'פשע' כשהם 'גונבים אחוזי בניה' – או מטרים לבניה. אולי צריך להסביר למה זה עבירה על החוק. כמובן שהשתלטות על שטח ציבורי פתוח זה גרוע הרבה יותר – אבל את זה כנראה שהוא 'החזיר' אחרי שיצאו נגדו. את זה גם קל יותר להבין.
הבעיה היא שחוק התכנון והבניה כל כך קשוח, ולא מובן, שכמעט כולם עוברים עליו, בלי להרגיש, בקטנה'. מי שסוגר מרפסת, מי שבונה פרגולה... ואז מי שכבר מגזים – מי שהצליחו ל'תפוס' אותו, הוא או היא לא מבינים למה דווקא אותם. והאכיפה בתחום הזה היא סלקטיבית לגמרי. יש אנשים שמעורבים בבעיות של 'גניבת' מטרים בודדים ומסובכים אחר כך עם הרשויות העירוניות ורשויות המשפט שנים רבות, ויש כאלה ש'גונבים' עשרות ומאות מטרים (כמו גלנט כנראה) ולא תופסים אותם ולא קורה להם כלום. אז מי שנתפס ומואשם – מרגיש מנוצל, 'פרייר' ומסכן וכועס על כל העולם, ומי שלא – מרגיש שהוא על גג העולם וש'ניצח את השיטה'. ושכנים שמסתכלים מהצד הם בדרך כלל אלא שמתלוננים. וזה בדרך כלל מה שגורם לאכיפה במקומות מסוימים ולא באחרים – ההתעקשות של השכנים. זה תורם ליחסי שכנות עכורים מאד, התחשבנויות שנמשכות דורות, לשנאה קנאה ואלימות רבה.
החוק צריך להיות קצר, חד וברור, והאכיפה ברורה ושוויונית. רק כך אפשר יהיה לבער את הנגע הזה של גנבה מהציבור ושל רמאות של כולם את כולם, בגלל חוק מיושן מסובך מתוסבך. חוק שהוא בלתי ניתן לאכיפה שעושה מכולם כמעט, פושעים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה